Aarhus

Den første september 2011 lukkede VisitAarhus deres turistkontor, men det var ikke dårligt nyt for byens mange turister. De bliver nu i stedet mødt af en række digitale informationsstationer fra Active Window alle de steder, de kommer i forvejen. Derudover har vi udviklet en app til VisitAarhus, så turister og borgere også altid kan have information om Aarhusområdet ved hånden. 

VisitAarhus havde i en længere periode haft et ønske om at decentralisere informationen til byens gæster.

- Vi ville gerne væk fra at drive turistinformation fra ét centralt sted og i stedet informere fra en lang række steder spredt ud over hele byen. Aarhus er en by, hvor gæsterne netop er spredt udover et stort geografisk område, og derfor ledte vi efter en løsning, hvor vi kunne møde de besøgende der, hvor de er, på en måde som kan individualiseres efter den besøgendes behov,"  fortæller turistdirektør Jens Hausted.

Hvor er de? Og hvordan fanger man dem?

VisitAarhus' løsning består dels af en række touch-skærme, som fx står i receptionen på overnatningssteder eller ved de forskellige turistattraktioner, dels af en række såkaldte AW sensor-systemer, som er større interaktive fladskærme, som kan betjenes gennem et gadevindue, og som placeres på centrale steder i byen. Her kan turisterne selv søge svar på deres spørgsmål.

"Touch-skærmene er effektive de steder, hvor turisterne allerede er og leder aktivt efter information, mens AW sensor-systemerne er utrolig velegnede i det offentlige rum, hvor det kræver noget ekstra at fange folks opmærksomhed dvs. større skærme og nogle ekstra muligheder. Så her havde Active Window en løsning, der passede perfekt til vores behov," vurderer Jens Hausted, der samtidig lægger vægt på, at løsningen er skalerbar og hele tiden kan udvides med nye skærme flere steder i byen.

En ny måde at tænke turistinformation på

Skærmene henter information fra en eksisterende database, så VisitAarhus ikke skal opdatere informationerne flere steder.

"Det har været en sjov og spændende proces, hvor vi har skullet tænke i helt nye baner og udvikle en helt ny måde at kommunikere med vores gæster på. Der har selvfølgelig været nogle udfordringer, ift. hvad vi skulle vise og hvor, så de informationer, der ligger på websitet, skulle gentænkes, fordi det er en anden brugssituation," fortæller Sonja Læssøe Madsen, der har været projektleder på opgaven.

Flere og mere individualiserede informationsspots

Hos VisitAarhus er det målet at fortsætte med at skalere op, så der kommer endnu flere informationsspots rundt om i byen.

"Vi lægger stor vægt på, at vi kan lave 20 ens touch-løsninger, og at vi samtidig har mulighed for at individualisere løsningen, alt efter hvor den står. Vi begynder at samle informationer sammen om, hvad folk søger på de forskellige steder, så vi kan tilpasse løsningen til tid og sted. For det er typisk ikke de samme informationer, man leder efter på campingpladserne og på hotellerne i midtbyen," pointerer Jens Hausted.

Udover de to typer af skærme har VisitAarhus en AW mobilløsning, hvilket betyder, at alle skærmene har QR-koder, så de besøgene kan tage informationerne med sig. Desuden har de en app, som har de samme informationer som de besøgene kan finde på skærmene.

Turistkontorets afløser?

Der foreligger endnu ikke nogen officielle målinger på den nye løsning, men ifølge Jens Hausted er den blevet positivt modtaget.

- Man skal passe på med at udtale sig entydigt om, hvorvidt de nye digitale setup kan erstatte turistkontoret. Det afhænger i høj grad af typen af kundebetjening, af logistikken omkring kontoret, byens størrelse osv. I Aarhus er turisterne spredt, og de søger information en lang række andre steder. Så hos os giver det rigtig god mening. Og vi mener, at et system som det her kan varetage en lang række af de funktioner, der ellers ligger på turistkontoret, vurderer turistchefen, som dog understreger, at løsningen ikke kan stå alene.

- Man slipper ikke for at forholde sig til, hvordan man er repræsenteret. Skærmene kan ikke erstatte vores hjemmeside, vores mobilløsning eller vores app. Men det er et effektivt supplement, som gør os i stand til at komme ud til langt flere turister end tidligere. Jeg tror, at mellem 5-8 gange så mange gæster vil komme i kontakt med os sammenlignet med tidligere. Så det er en meget mere moderne måde at kommunikere med folk på, hvor de hele tiden får opdaterede informationer, frem for at have et kontor der uddeler brochurer, som genoptrykkes en gang om året. Så det skulle gerne gøre det lettere for gæsterne samtidig med, at vi kan informere mange flere for de samme penge, slutter Jens Hausted.

Løsningerne er udviklet og leveret af Active Window.

Nedenfor kan du se en række eksempler på, hvorledes Aarhus' præsentation ser ud.